sobota, 24 grudnia 2016

Święta doskonałe


Kochani!
Niech te Święta będą dla Was czasem efektywnego wypoczynku wśród najbliższych, czasem, do którego będziecie z chęcią wracać myślami przez kolejny rok. Zatrzymajcie się, aby cieszyć się wszystkim tym, co ciężko dostrzec i docenić na co dzień.


Aby poskromić wszelkie niedogodności związane z przejedzeniem  kieruję na wskazówkę: 



Wszystkiego najlepszego!

czwartek, 13 października 2016

Porozmawiajmy!


Miło będzie mi Cię słyszeć!
Słyszeć?
Tak, bo już 17 października od godziny 17:00 będziemy mogli porozmawiać o wszystkim tym, co chcielibyście wiedzieć na temat płodności i żywienia. Wystarczy zadzwonić pod bezpłatny numer: 0 800 800 490
Do usłyszenia!

piątek, 19 sierpnia 2016

Miękki orzech na zgryzoty


Tekst: Anna Pasternak-Winiarska Zdjęcia: Alfred Pawlicki

Skoro mówimy o metodach zaradczych na skołatane nerwy, chciałabym polecić jedno z najpyszniejszych źródeł magnezu. 
Botanik powiedziałby że to roślina strączkowa (i miałby rację!) jednak ów jegomość ma sporo cech, które wskazują na przynależność do orzechów. O kim mowa? O orzeszkach ziemnych/arachidowych. Choć często pod swym adresem słyszą niepochlebne opinie, bez wątpienia mają w sobie dużo dobrego. Ale od początku. Co można zarzucić orzeszkom ziemnym?
Są silnymi alergenami. 
Tak, to prawda. Orzeszki ziemne wywołują reakcje alergiczne u tych, którzy są na nie uczuleni. Cała reszta osób (mam na myśli tych bez alergii) po schrupaniu tych orzechów na ogół czuje się dobrze.

Są niezdrowe. 
Jedzone bez umiaru z dodatkiem soli na pewno są niezdrowe (to dawka czyni truciznę, więc nadmiar orzeszków ziemnych jest niezdrowy a nie same orzeszki). Co do soli- jest ona wszędobylska i na jej niedobory nikt nie narzeka, wręcz przeciwnie.

Jednak okazuje się, że orzeszki ziemne to nie tylko podejrzane typki dybające na nasze zdrowie i figurę. Jedzone w odpowiedniej formie i ilości mogą okazać się sprzymierzeńcem. Dlaczego?
Zawierają duże ilości magnezu a do tego mają wyjątkowy smak. Dlatego są wspomagają pracę układu nerwowego (który nieustannie mierzy się z naszym stresem, zbyt małą liczbą godzin snu itp.)
W kategorii orzechów są jednymi z najbardziej zasobnych w białko (bo z botanicznego punktu widzenia to rośliny strączkowe).

Poniżej przedstawiam porównanie zawartości składników odżywczych orzeszków ziemnych z innymi orzechami:

Wartość odżywcza
Ziemne
(100g)
Laskowe
(100g)
Pistacje
(100g)
Energia [kcal]
560
640
589
Białko  [g]
25,7
14,4
20,5
Węglowodany [g]
46,1
63,0
48,5
Tłuszcz [g]
19,2
14,9
25,0
Błonnik [g]
7,3
8,9
6,1
Wit. B6
0,30
0,55
0,00
Potas[mg]
720
616
1 090
Magnez [mg]
180
140
158

A w jakiej formie najlepiej zajadać orzechy ziemne?

Polecam te wprost z łupinek, bez soli albo w formie wysokiej jakości masła orzechowego (które w swoim składzie zawiera przede wszystkim orzeszki ziemne). Takie zacne smarowidło czeka na swoich amatorów w Sklepie z goframi- zarówno do zjedzenia na miejscu (np. w połączeniu z gofrem gryczanym) jak i do zaopatrzenia kuchni (do kupienia w szklanych słojach).

niedziela, 7 sierpnia 2016

Balsam dla podniebienia i skołatanych nerwów


Tekst: Anna Pasternak-Winiarska Zdjęcia: Alfred Pawlicki
No właśnie: czy prócz urlopu od codzienności można w jakiś sposób usprawnić regenerację i wyciszenie?
Można, w dwóch krokach:
Zadbaj o odpowiednią ilość magnezu w diecie (wiem, żadna to nowość)
Zadbaj, żeby źródła magnezu były rajem dla Twojego podniebienia 
Co do źródeł magnezu, zdecydowanie godna uwagi jest gryka- bardzo wartościowe zboże bezglutenowe, które zawiera w sobie również wiele innych składników odżywczych (zapytajcie kursantów Szkoły Żywienia, już oni potrafią wypowiedzieć się o gryce ;D).
 Dla porównania: w 100g mąki gryczanej jest ponad 20 razy więcej magnezu niż w 100g mąki pszennej(patrz wykres)! Co więcej, ta zawartość pokrywa dzienne zapotrzebowanie na magnez w 100% (u dzieci) i w 76% (u osób dorosłych).

No ale gdzie ten raj dla podniebienia? Grykę można wkomponować w smakołyk, któremu nikt nie będzie w stanie się oprzeć- gofra. Dla osób, które nie cierpią smaku gryki podsuwam rozwiązanie: dodatek kakao (które też zawiera dużą ilość magnezu) doskonale uzupełni smak gryki, podobnie jak aromat wanilii.
Jeśli nie macie czasu i/lub gofrownicy polecam zajrzeć do Sklepu z goframi- tam znajdziecie gryczany specjał z doskonałymi dodatkami (równie wartościowymi), nad którymi pochylę się już niebawem.

Dla dociekliwych:
Porównanie gofra tradycyjnego z gryczanym


Wartość odżywcza
Gofr tradycyjny
Gofr gryczany z kakao
Energia [kcal]
274
255
Białko  [g]
8
9
Węglowodany [g]
40
33
Tłuszcz [g]
10
11
Błonnik [g]
1
3
Wit. B6
0
0,3
Potas[mg]
84
255
Magnez [mg]
8
90